Martijn Benders

Martijn Benders

Martijn Benders is dichter, schrijver en filosoof. Hij publiceerde twaalf boeken, veelal dichtbundels, de laatste bij De Kaneelfabriek. Hij is hoofdredacteur van De Honingzaag, een blad over literatuur en filosofie.
Psychopatenmoralisme
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het moet wel een van de meest bizarre videos zijn die ik laatste tijd zag, maar de video illustreert perfect wat er eigenlijk schort aan dat hele ‘identiteitsdenken’.

‘Sensory overload’ is mij als persoon niet vreemd – ik denk ook dat de meeste mensen het als fenomeen wel kennen, je gaat een dagje naar een drukke stad en je komt uitgeput thuis. Maar wat je hier ziet is dat iemand meent het recht te kunnen opeisen dat iedereen daar rekening mee houdt, terwijl de eigenlijke manke de absentie is van de nodige discipline om dit fenomeen (tijdelijk) te overwinnen – een persoonlijke tekortkoming wordt op de massa geprojecteerd, die ‘schuldig’ is aan jouw persoonlijk gebrek aan training. Anderzijds: als je die ‘sensory overload’ waarlijk serieus neemt dan moet je het format veranderen, je anders organiseren, niet zo massaal in eng verlichte ruimtes etcetera. Maar ook dat doet men niet. Je gaat in zo’n ongeschikte ruimte eindeloos staan eisen dat anderen zich aan jou aanpassen. Hetzelfde gaat op voor dat andere ‘genderspecifieke’ ding – de spreektaal moet wijken omdat jij je er eindeloos beledigt door wenst voelen, een zo goed als onmogelijke premisse. Uiteindelijk resultaat is alleen maar dat niemand ‘links’ nog serieus kan nemen. Je kunt je dus afvragen wie er nou echt belang heeft bij dit soort psychopatenmoralisme en waar het eigenlijk vandaan komt.

More to explorer

De terreur van een mening

De ene bundel boven de andere verkiezen, dat is terrorisme. Zo schrijft Huub Beurskens op facebook, en hij maakt mij medeplichtig als een amorele amoralist als ik me niet pijlsnel

Kaneelfabriek: de laatste bundelrecensies

Hoofdkwartier van Sabine Kars werd op Tzum besproken door recensent André Keikes: ‘Hoofdkwartier is dan ook subtiel doortrokken van deze traumatische gebeurtenis, maar verwordt allerminst tot een larmoyant verslag. De gedichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *